کد خبر: 1228400
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نقل‌قول برخی نمایندگان مبنی بر اینکه که تاکنون رهبر انقلاب سه‌بار تذکر وحدت و عبور از تفرقه‌افکنی به نمایندگان جدید داده‌اند و سخنان رهبری بعد از مرحله اول انتخابات که خطاب آن به افراد «نفرت‌پراکن» بود وظیفه مجلس دوازدهم را روشن کرده است
زینب شریعتی

جوان آنلاین: سه بار تذکر رهبر انقلاب به رعایت وحدت در مجلس جدید، در حالی که هنوز این مجلس شکل نگرفته و آغاز به کار نکرده است، حداقل دو نکته را نشان می‌دهد: اول، اهمیت وحدت، دوم، نگرانی ایشان از رعایت نکردن آن. در روز‌های منتهی به انتخابات اخیر (چه دور اول و چه دور دوم) و حتی در میانه برگزاری این دو، تفرقه‌ها عیان بود. آیا قرار است در شکل‌گیری ارکان مجلس جدید هم شاهد چنین روندی باشیم یا آنچه به تعبیر رهبر انقلاب «یقه‌گیری» است، دیگر به پایان می‌رسد؟
سید محمود نبویان، نماینده کنونی مجلس که برای مجلس آتی هم حائز حدنصاب آرا و منتخب شده، گفته که «مقام معظم رهبری سه بار – هنوز مجلس دوازدهم تشکیل نشده- به ما تذکر داده‌اند که باید وحدت داشته باشید.»
حتی اگر نبویان هم این تأکید سه باره رهبر را همراه با خواهش و درخواست خود از دوستان انقلابی برای رعایت وحدت بیان نمی‌کرد، باز هم سخنان خود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روشن و تعیین کننده بود که چقدر موضوع وحدت در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، برای ایشان مهم است. 
دلیل این اهمیت هم تقریباً روشن است. بدون وحدت و با تفرقه و جدال و دعوا راه انداختن‌ها، ظرفیت‌های حل مشکلات و پیشبرد امور می‌سوزد و از دست می‌رود. قدرت یک جمع در وحدت است و مجلس و در سطحی دیگر، نماینده‌های مجلس از گروه‌های سیاسی مختلف و همه حامیان رسانه‌ای آن‌ها در کنار هم و با حرکت در مسیر «هدف مشترک حل مشکلات مردم» می‌توانند موفق باشند. 
تفرقه و جدال، ظرفیت‌ها را هدر می‌دهد و قدرت را کم می‌کند. در انتهای خطبه‌های نماز عید فطر بود که رهبری فرمودند: «من بر "وحدت کلمه" تأکید می‌کنم. مردم عزیز، جوانان عزیز، فعالان سیاسی، فعالان اجتماعی، فعالان رسانه‌ای! بدانید توفیق در توحید کلمه است، توفیق در وحدت کلمه ملّت ایران است. اختلاف نظر دارید، داشته باشید؛ اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، اما درگیری و یقه‌گیری و وحدت را شکستن و دودستگی‌ها و دو‌گروهی‌های جعلی درست کردن، به زیان کشور است، به زیان دین شما است، به زیان دنیای شما است، به زیان قوت شما است.»
پیش از این هم و در حالی که فقط یک هفته از انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند ۴۰۲ گذشته بود، رهبری نگران جدل‌ها و مشاجرات منتخبان مجلس جدید و کاندیدا‌ها و اعوان و انصار آن‌ها شدند و فرمودند: «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیز‌ها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد. برادران و خواهران در مجلس جدیدی که حالا اندکی بعد تشکیل خواهد شد و حضور دارند، بایستی مراقبت کنند که نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کام‌ها تلخ بشود. اگر چنانچه این مراعات را نکنند، اولین اثرش این است که کام ملت تلخ می‌شود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود... اثر بعد هم این است که مجلس از کارایی می‌افتد...»
 جالب آنکه این سخنان پیرامون مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای خبرگان گفته شد که به طور طبیعی می‌توان گفت مرتبط با موضوع دیدار نبوده است. مع‌الأسف همین تذکر هم مورد رعایت قرار نگرفت و برخی اهل جدال چنان در این مسیر تندروی و پافشاری کردند که در یک فقره حتی به برکناری معاونت سیاسی صداوسیما هم انجامید. 

 نفرت پراکنی نکنید
رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال نو، در دیدار نوروزی با قشر‌های مختلف مردم، برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان تقویت وحدت ملی را سیاست قطعی نظام اسلامی از روز اول خواندند و با اشاره به تأکید‌های امام خمینی (ره) بر این مسئله، خاطرنشان کردند: امام در مقابل افرادی که بر سر مسائل سیاسی و جناحی با یکدیگر دچار اختلاف می‌شدند، نهیب می‌زدند که هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بزنید. ایشان در همین زمینه تصریح کردند: «اختلاف فکری، اختلاف سلیقه، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، اما نفرت‌پراکنی غیر از این‌ها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، این‌ها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، اما این نباید موجب نفرت‌پراکنی بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفر بکند، دشمن یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیله‌ای که ممکن است، موجب اهانت و آزار و مانند این‌ها بشوند؛ احیاناً با افترا و دروغ و مانند این چیز‌ها هم همراه بشود که خب این خیلی مشکل است. به نظر من رقابت‌های داخلی به جای خودش محفوظ ــ البته در داخل کشور در زمینه مسائل گوناگون سیاسی و غیره، رقابت‌هایی وجود دارد، این به جای خود محفوظ ــ، اما همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقه مختلف داشته باشند، اما برادری‌شان از بین نمی‌رود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند این‌ها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند. این هم مسئله اساسی و مهمی است، تأکید می‌کنم و توصیه می‌کنم به جوان‌های عزیزمان که سعی کنند در داخل جامعه نفرت‌پراکنی انجام نگیرد. خب اختلاف سلیقه‌ای وجود دارد، اشکالی هم ندارد، اما همه با هم برادروار در کنار هم، روی مسائل کلی جامعه و در مقابله و مواجهه با مخالفین کشور، مخالفین جمهوری اسلامی، مخالفین ملت ایران، یکسان بایستند و حرکت کنند.»
 حالا در روز‌های اخیر محمود نبویان هم از دوستان انقلابی درخواست کرده تذکر رهبری بر رعایت وحدت را که یک امر واجب‌الرعایه است، گوش فرا دهند. نبویان می‌گوید: «مهم‌ترین مانع برای حل مشکلات مردم، تفرقه است، اینکه نماینده‌های مجلس فقط فکر دعوا باشند، نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند و اهداف انقلابی را که به مسائل مردم ایران مربوط است تأمین کند. از سویی هم دستور قرآنی است که اختلاف نکنید، تمام قدرتتان از دست خواهد رفت.» 
 او سپس به تذکرات رهبری اشاره می‌کند: «خیلی برای من این نکته مهم است که مقام معظم رهبری سه بار – هنوز مجلس دوازدهم تشکیل نشده- به ما تذکر داده‌اند که باید وحدت داشته باشید با وحدت می‌توانید مشکلات را حل کنید، چون برای آقا حل مشکلات مردم مهم است. آقا دستور فرمودند و این دستور برای ما واجب‌الرعایه است. من به دوستان انقلابی می‌گویم که اطاعت از مقام معظم رهبری واجب شرعی است. تخلف از دستور ایشان حرام است و با کار حرام نمی‌توان به اهداف رسید. آقا فرمودند دوگانه‌های جعلی را ایجاد نکنید. این خیلی مهم است. فرمودند این دوگانه‌های جعلی نه به درد دنیای شما می‌خورد و نه آخرت. اختلاف طبیعی است، منتها این اختلافات را باید در درون فراکسیون حل کنیم و نه در تریبون‌های مجلس، یا پشت تریبون رسانه‌ها بخواهیم پمپاژ اختلاف کنیم در جامعه.»

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
0
اگه شما بگذارید. برادرها می‌سازند...اگر تفرقه نندازید و به رای مردم احترام بگذارید...
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
0
تیتر جالبی بود برای???????????
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار